W pobliżu miasta Magelang na Jawie, na obszarze porośniętej dżunglą równiny Kedu znajduje się Borobudur - największa buddyjska świątynia na świecie. Podobnie jak wiele innych tak monumentalnych budowli starożytnych na Ziemi skrywa wiele nierozwiązanych nadal tajemnic. Ta najważniejsza dla wszystkich wyznawców buddyzmu świątynia, w niedługim czasie po wybudowaniu, zostaje w niejasnych okolicznościach porzucona na pastwę dżungli i na wiele lat zapomniana...
Położenie Borobudur jest nieprzypadkowe. Znajduje się na wzniesieniu pomiędzy bliźniaczymi wulkanami Sundoro - Sumbing i Merbabu - Merapi oraz dwóch rzek Progo i Elo. Zgodnie z lokalnym mitem obszar znany jako równina Kedu jest jawajskim świętym miejscem i został nazwany „ogrodem Jawy” ze względu na wyjątkowo wysoką płodność rolniczą tych ziem.
Borobudur jest największą na świecie świątynią buddyjską. Powstała na miejscu, w którym niegdyś oddawano cześć Śiwie, pomiędzy 750 a 850 r. n.e. Na Jawie panowała wtedy zhinduizowana dynastia Śailendrów słynąca z budowy wielu świątyń śiwaistycznych i buddyjskich. Nie ma znanych jak dotąd zapisów dotyczących budowy ani zamierzonego celu Borobudur.
Budowla nie posiada pomieszczeń wewnętrznych i przeznaczona jest do rytualnej pielgrzymki, na trasie której rozmieszczone są 504 posągi medytującego Buddy oraz 2 672 płaskorzeźby przedstawiające sceny z życia Siddharthy Gautamy z klanu Śakjów, znanego bardziej jako Budda Siakjamuni, wykonanych z szarego trachitu, o łącznej długości około 6 km. Świątynia składa się z dziewięciu platform (dziewięć poziomów wtajemniczenia); sześciu kwadratowych i trzech okrągłych, zwieńczonych centralną stupą w kształcie dużego dzwona.
Piramidalna konstrukcja świątyni odzwierciedla buddyjską wizję świata. Przybiera formę gigantycznej tantrycznej mandali buddyjskiej, reprezentującej jednocześnie kosmologię buddyjską i naturę umysłu.
Podróż pielgrzyma rozpoczyna się u podstawy pomnika i podąża ścieżką wokół pomnika, wznosząc się na szczyt przez trzy poziomy symboliczne dla buddyjskiej kosmologii: Kamadhatu (świat pożądania), Rupadhatu (świat form) i Arupadhatu (świat bezforemności). Zwykłe, czujące istoty przeżywają swoje życie na najniższym poziomie, w sferze pożądania. Ci, którzy spalili wszelkie pragnienie dalszego istnienia, opuszczają świat pożądania i żyją w świecie na poziomie formy: widzą formy, ale nie są do nich przyciągani. Wreszcie, pełni Buddowie wychodzą poza nawet formę i doświadczają rzeczywistości na jej najczystszym, najbardziej podstawowym poziomie, bezkształtnym oceanie nirwany. Wyzwolenie z cyklu Sansary (kołowrót narodzin i śmierci, cykl reinkarnacji) gdzie oświecona dusza nie przywiązała się już do ziemskiej formy, odpowiada koncepcji Siunjaty, czyli całkowitej pustce lub nieistnieniu jaźni.
Jest wielu buddów i jest jeden Budda Sakjamuni |
Słowo „Budda” ma dwa znaczenia. W węższym zakresie dotyczy tylko Siddharthy Gautamy - Buddy Siakjamuniego, założyciela buddyzmu. W ogólnym znaczeniu dotyczy stanu oświecenia - czyli stanu buddy. Budda jako istota oświecona to ktoś kto przebudził się ze stanu niewiedzy i wykroczył poza cierpienie ludzkiej egzystencji. Posiadł najwyższą mądrość i zerwał z wszelkim przywiązaniem. Zatem po śmierci zamiast kolejnego wcielenia czeka go stan nirwany.
W pierwotnym buddyzmie nie wyobrażano postaci Buddy. Ograniczano się do przedstawień symbolicznych, tak jak ślady stóp czy drzewo bodhi. W późniejszym okresie, prawdopodobnie pod wpływem sztuki greckiej (tzw. sztuka Gandhary), zaczęto przedstawiać buddę w postaci ludzkiej.
Królowa Maya w miejscowości Lumbini - moment przyjścia na świat Siddharthy |
Przebudzony Siddhatha już jako Budda w trakcie przekazywania nauk |
Po wielu latach zapomnienia, ukryta w dżungli budowla, została "odkryta dla świata" w ok. 1814 r. przez Sir Thomasa Stamforda Rafflesa, ówczesnego brytyjskiego wicegubernatora Jawy, który został poinformowany o jej lokalizacji przez rdzennych Indonezyjczyków. Od tamtego czasu podejmowano wiele prac konserwatorskich a największy i kompleksowy projekt został podjęty w latach 1975-1982 przez rząd Indonezji i UNESCO.
Trzęsienie ziemi z 2006 roku, które narobiło wiele szkód w Prambanan, praktycznie nie zaszkodziło Świątyni Borobudur. Erupcja położonego w odległości 28km wulkanu Merapi spowodowała pokrycie całego terenu świątyni 3cm warstwą popiołu wulkanicznego, którego usuwanie trwało prawie rok.
Obecnie Borobudur jest jest ponownie wykorzystywany jako miejsce kultu i pielgrzymek. Raz w roku, podczas pełni księżyca w maju lub czerwcu, buddyści w Indonezji świętują Vesak - dni kiedy Siddhartha Gautama osiągnął najwyższą mądrość, aby stać się Buddą Siakjamuni. Vesak jest oficjalnym świętem narodowym w Indonezji.
Świątynia Borobudur jest także jedną z najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych w Indonezji, przez co budowla doznaje powolnych uszkodzeń oraz dewastacji co prowadzi do coraz większych ograniczeń wprowadzanych przez władze.
Borobudur jest odwiedzane przede wszystkim przez samych Indonezyjczyków |
Borobudur jest odwiedzane przede wszystkim przez samych Indonezyjczyków, którzy pielgrzymują do świątyni całymi rodzinami. Rodziny są duże i wielopokoleniowe. Nie rzadko pradziadkowie podróżują ramie w ramie z prawnuczkami. Mając wolną chwilę można poobserwować takie wielopokoleniowe rodziny, które z daleka przypominają typowe zorganizowane wycieczki. Jest to dobra okazja do podpatrzenia najnowszych trendów w modzie nowoczesnej Indonezji.
Wychodząc z całego kompleksu świątynnego Borobudur, nie da się ominąć dużego i gwarnego targu z setką przeróżnych straganów, na których można kupić praktycznie wszystko. Sprzedawcy "atakują" każdego, kto schodzi ze świątyni i często idąc przez targ namawia i zachwala swoje towary doprowadzając co niektórych turystów do skrajnych emocji...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz